مدیریت روابط عمومی
مدیریت روابط عمومی و بینالملل در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان بوشهر، یکی از واحدهای تابعه حوزه ریاست بوده است. در این مدیریت، کیفیت و کمیت رابطه سازمان با دیگران و نیز افکار عمومی جامعه، با در نظرگرفتن یک اصل اساسی که دانشگاه و افراد آن برای رسیدن به اهداف خود، نیازمند به حسن رابطه و درک متقابل و توسعه تفاهم با یکدیگر و عموم مردم هستند، از جایگاه و اهمیت ویژهای برخوردار بوده است. در این راستا، روابط عمومی و بینالملل دانشگاه، ضمن رعایت منشور اخلاقی خویش که در آن اعتقاد به کرامت انسانها و تکریم مخاطبین دانشگاه، اعتقاد به حق مردم جهت کسب اطلاع از وضعیت و اقدامات دانشگاه، سهیم کردن افراد در تصمیمسازی و اجرای برنامههای درون و برون دانشگاهی و رعایت اصول اخلاق حرفهای با تاکید بر موازین شرع مقدس اسلام در برخورد با مخاطبین، خود را ملزم به تحقق اهداف سازمانی خویش نموده است. بخشهای دفتر مدیریت روابط عمومی، بخش اخبار و ارتباط با رسانهها، بخش ارتباطات مردمی، بخش پشتیبانی، بخش نمایشگاهها و همایشها و امور عمومی، بخش مطالعات و سنجش افکار عمومی، بخش هماهنگی مراکز تابعه و امور استانها، بخش آموزش، بخش سمعی و بصری (فیلم و عکس)، بخش آرشیو اسناد و مدارک میباشد.
سامانه الكترونيكي مردم و دولت (سامد)
سامانهاي است كه از طريق شماره تلفن 111، درخواستها و شكايات، پيشنهادات اعلام ميگردد. اين اطلاعات توسط اپراتورها در سيستم درج و به ادارات مربوطه توسط سامانه مذكور ارسال ميشود كه باعث كاهش مراجعه حضوري به ادارات و تسريع در رسيدگي به امورات مذكور ميگردد.
پاسخگویی
عبارت است از پذیرش مسئولیت نتایج و پیامدهای حاصل از عملکرد دستگاهها و ارائه پاسخ شفاف درقبال وظایف انجام شده و نشده به ذینفعان.
شکایت
درخواست احقاق حق شهروندان ازنقض یا نقص قوانین و مقررات، عدم اجرای ضوابط در دستگاههای اجرایی و میزان کمیت و کیفیت ارائه خدمات در مقایسه با استانداردهای ارائه خدمات عمومی.
دبیرخانه مشارکتهای اجتماعی
محوریت سلامت در توسعه پایدار، به معنای پاسخگویی به نیازهای کنونی افراد جامعه بدون تضعیف توانایی نسل های آینده در تامین نیازهای خود، پارادیم مسلط دنیای امروز است. شواهد معتبر علمی مشخص کردهاند، شرایطی که مردم در آن به دنیا می آیند، رشد، زندگی و کار میکنند بر وضعیت سلامت تاثیرات چشمگیری دارند.
سازمانهای مردم نهاد سلامت
استان بوشهر تقریبا 160 سازمان مردم نهاد در زمینههای مختلف، اجتماعی، فرهنگی هنری، محیط زیست، بهداشت محیط، سلامت خانواده، مادر و کودک و بیماریها مشغول به فعالیت میباشند از این تعداد و با برررسیهای بعمل آمده از اساسنامهها و شرح فعالیت سازمانها تعداد 35 سازمان مرتبط با سلامت میباشد.
خیرین و موسسات خیریه
موسسات خیریه نیز در سطح استان فعالیت های چشمگیری دارند. در حال حاضر تعداد 7 موسسه خیریه در استان در زمینه های مختلف از جمله، ساخت و تجهیز بیمارستان ها مراکز خدمات جامع سلامت، خانه های بهداشت، اورژانسهای جادهای و شهری، کمک به نیازمندان و ارتقا آگاهی اقشار مختلف در راستاسی ارتقا سلامت مشغول خدمت رسانی وانجام وظیفه می باشند.
اداره کل مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت (SDH)
آنچه سبب شکل گیری رویکرد مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت شد توجه به نابرابری در سلامت بود. این که چرا در بین کشورها و حتی در داخل یک کشور و حتی در داخل یک شهر تفاوت های آشکار و قابل اجتنابی در زمینه دستیابی به سلامت مطلوب وجود دارد. به عبارتی در رویکرد مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت، منشأ نابرابری های مشاهده شده و بی عدالتی در سلامت ناشی از شرایطی است که افراد در اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، محیط زیست و...، که به اختصار مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت نامیده می شوند.
دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی
دولت محترم نیز در راستای تامین، حفظ و ارتقای عادلانه سلامت و بهبود کیفیت زندگی آحاد مردم از طریق نهادینه سازی رویکرد انسان سالم و سلامت همه جانبه (مورد تاکید مقام معظم رهبری در بند 2 سیاست های کلی سلامت) و مدیریت بهینه مخاطرات و تعیین کننده های اقتصادی اجتماعی سلامت در کشور، شورای عالی سلامت و امنیت غذایی را به عنوان مرجع اصلی سیاست گذاری و تصمیم گیری در موضوعات سلامت در برنامه های چهارم و پنجم توسعه اقتصادی اجتماعی کشور به صورت آزمایشی تشکیل داد.
دبیرخانه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و اعتیاد
با هدف ارزیابی وضعیت و تعیین اولویتهای محدوده تحت پوشش دانشگاه از نظر آسیبهای اجتماعی شایع در منطقه و سیاستگذاری منطقهای در راستای ارتقاء سلامت روانی و اجتماعی ، در راستای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی با تأکید بر طرح تقسیمکار ملی کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی فعالیت می کند.
سامانه پرونده الکترونيکی سلامت (سپاس)
سپاس مخفف سامانه پرونده الکترونیکی سلامت میباشد که موضوع ماده 35 قانون برنامه پنجم توسعه کشور است. پرونده الکترونیکی سلامت مجموعهای از کلیه اطلاعات مرتبط با سلامت شهروندان، از پیش از تولد شامل: اطلاعات دوران جنینی و ماقبل آن، مانند اطلاعات مربوط به لقاح آزمایشگاهی) تا پس از مرگ (مانند: اطلاعات به دست آمده از اتوپسی، محل دفن و...) است که به صورت مداوم و با گذشت زمان به شکل الکترونیکی ذخیره میشود و در صورت نیاز، بدون ارتباط با مکان یا زمان خاص، تمام یا بخشی از آن، به سرعت در دسترس افراد مجاز قرار میگیرد. سپاس مخفف «سامانه پرونده الکترونیکی سلامت ایران» میباشد و طرح ایجاد و توسعه این سامانه، تحت عنوان طرح سپاس شناخته میشود. در واقع این طرح، شامل مجموعه فعالیتهایی است که در محورهای مختلف صورت گرفته و در نهایت منجر به ایجاد یک نظام اطلاعاتی یکپارچه برای ثبت، بازیابی و تبادل اطلاعات سلامت شهروندان خواهد شد و برای ارائه خدمات نوین الکترونیکی در حوزه سلامت، بستر مناسبی فراهم خواهد کرد.
سرویسهای تبادل اطلاعات پرونده الکترونيکی سلامت
تبادل داده پیام الکترونیکی خدمات مختلف سلامت مبتنی بر استاندارد بین المللی ایزو 13606 در حوزه سلامت میباشد که تحت عنوان سرویسهای تبادل اطلاعات سپاس معرفی میگردد، از جمله این سرویسها، سرویس داده پیام تبادل اطلاعات خدمات سلامت، داده پیام تبادل اطلاعات نتایج آزمایشهای بالینی، داده پیام تبادل اطلاعات گزارش آسیب شناسی، داده پیام تبادل اطلاعات نسخ دارویی، داده پیام تبادل اطلاعات تجویزگر دارو، داده پیام مدیریت تختهای بیمارستانی، داده پیام تبادل اطلاعات پذیرش برخط و داده پیام تبادل اطلاعات نظام ثبت مرگ و میر و به طور کلی سرویسهای موضوع پرونده الکترونیکی سلامت میباشد.
شبکه ملی سلامت (شمس)
در راستای اجرای ماده 67 قانون برنامه ششم توسعه به منظور افزایش بهرهوری زیرساختهای ارتباطی و به منظور تامین شبکه ارتباطی مستقل و ارائه خدمات زیرساخت ارتباطی و مخابراتی بر بستر شبکه ملی اطلاعات اجرا میگردد. این شبکه بر بستر مخابرات با استفاده از فناوریهای نوین کلیه مراکز بهداشتی، درمانی و آموزش پزشکی را به یکدیگر متصل مینماید. این شبکه با همکاری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و شرکت مخابرات ایران ارائه خدمت مینماید.
وبومتریک
رتبهبندی وبومتریک شاخصی است برای رتبهبندی وبسایتهای دانشگاهها و مراکز علمی، آموزشی و تحقیقاتی دنیا که توسط آزمایشگاه سایبرمتریک (CINDOC) واحدی از انجمن ملی تحقیقات اسپانیا تهیه شده است.
سیستم اتوماسیون اداری
سيستم اتوماسيون اداري يک سيستم جامع و يکپارچه نرمافزاری برای مديريت گردش اطلاعات و مکاتبات اداری و سازمانی است. يک ابزار نرمافزاری قوی، سريع و دقيق برای ورود، بازيابی، جستجو، مشاهده، ويرايش، گزارشگيری و گردش مجموعه اطلاعات سازمانی - اداری در بين تمام کارکنان و مديران سازان متناسب با ساختار آن است. گردش اطلاعات سازمانی - اداری میتواند شامل انواع مکاتبات، نامههای وارده، نامههای صادره و داخلی و يا انواع دستورات، گزارشها، يادداشتها، پيغامها، مستندات، گزارشات فنی و يا نمابرها و به طور کلی تمام اطلاعات الکترونيکی و غير الکترونيکی باشد.
اپلیکیشن اطلاعات سلامت استان
نرم افزاری ست به منظور دسترسی به اخبار و اطلاعات سلامت استان بوشهر. این نرمافزار بر روی گوشیهای هوشمندی که سیستم عامل اندروید دارند. قابل نصب و اجرا میباشد. نرمافزار اطلاعرسانی و سلامت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر شامل بخشهای مختلفی از جمله اخبار و اطلاعیهها، معرفی طرح تحول نظام سلامت، معرفی و خدمات الکترونیک دانشگاه، اطلاعات سلامت استان شامل: پزشکان مطبدار، مراکز بهداشتی درمانی، داروخانهها، آزمایشگاهها، مراکز پرتونگاری و توانبخشی میباشد. نرمافزار مربوطه برای عموم شهروندان، کارکنان، دانشجویان و اساتید قابل استفاده میباشد.
داشبورد مدیریتی
داشبورد معمولاً از مجموعهای از عناصر گرافیکی تشکیل شده است و قادر به پیوستن به منابع متنوع میباشد، یعنی اطلاعات را از بانکهای اطلاعاتی موجود در سازمان استخراج کرده و به صورت یکپارچه در یک صفحه، نمایش میدهد.
قلم آماری
صفت تعریف شده موضوع مورد آمارگیری است که بتواند در قالب جداول آماری معینی جای بگیرد مانند تعداد بیماران فوتی بر اثر عفونت بیمارستانی ، تعداد داروخانه ، تعداد مرگ مادر باردار و غیره.
قلم اطلاعاتی
حداقل واحد اطلاعاتی اعم از یک ویژگی یا موضوع مشخص که دارای بار اطلاعاتی باشد. مانند مشخصات بیماران فوتی بر اثر عفونت بیمارستانی ، مشخصات داروخانه ، پرسشنامه مرگ مادر باردار و غیره.
داده
نمادها هستند که ميتوانند حاصل مشاهدات و سنجشهاي خام باشند. مثل تعداد بیمارستان ها ، تعداد مرگ و میر.
اطلاعات
دادههايي است که به منظور خاصي پردازش شدهاند تا مورد استفاده و سودمند باشند. اطلاعات به پرسشهايي مانند: "چه، چند، چه کسی، کي، و کجا" پاسخ ميدهد. مثل تعداد مرگ اتفاق افتاده در اورژانس بیمارستان.